Foto: Roman Vondrouš / Vítězný snímek muže procházejího v Praze dezinfekční branou
Už se těšíte, až budete moct konečně vyrazit někam za kulturou? Už teď pro vás máme tip. V galerii Czech Photo Centre na vás nově čeká výstava snímků fotografa Romana Vondrouše, vítěze hlavní ceny novinářské soutěže Czech Press Photo 2020.
Pětačtyřicetiletý fotoreportér České tiskové kanceláře Roman Vondrouš v soutěži Czech Press Photo 2020 získal hlavní cenu. Mezi 5000 fotografiemi uspěl se snímkem muže procházejícím v Praze dezinfekční branou, která byla instalována jako opatření proti šíření koronaviru. Podle mezinárodní poroty výtvarně čistý obraz vyvolává pocity izolovanosti, únavy, rezignovanosti a obav.
Fragmenty koronavirem postižené metropole
Až se rozvolní vládou nařízená opatření, tak můžete v Czech Photo Centre vidět jeho snímků mnohem víc. Roman Vondrouš připravil celou výstavu, přičemž cyklus svých fotografií nazval Fragmenty metropole. Představuje především snímky Prahy a jejích obyvatel postižených opatřeními proti pandemii.
„V březnu 2020 pandemie koronaviru dorazila do České republiky a vláda přistoupila k vyhlášení nouzového stavu. Ulice většiny měst se vyprázdnily, a to byla příležitost pro fotografy k zachycení záběrů všeobecně tíživé atmosféry. Ani na okamžik jsem neváhal a vyrazil do pražských ulic zachycovat tuto historickou událost,“ sdělil k fotografiím Roman Vondrouš, který je mimo jiné také laureátem první ceny v soutěži World Press Photo 2013 v kategorii Sport a několikanásobný držitel ocenění v soutěži Czech Press Photo včetně titulu Fotografie roku.
Ikonická stará Praha
Fotograf nejdříve zachycoval hlavně vylidněné centrum města, později se zaměřil i na pražská sídliště.
„Nejvděčnější náměty jsem samozřejmě nacházel na tradičních místech v Praze. Karlův most, Hradčanské náměstí a vlastně celá stará Praha jsou pro fotografy takříkajíc ikonickými místy. Nezapomínal jsem však ani na okrajové části města, protože situace s koronavirem se v jindy životem tepající metropoli zásadním způsobem promítla i zde,“ popsal autor vznik svého souboru.
Vyšehradské paprsky zapadajícího slunce
Výstava ukazuje i portréty cestujících ve vagonech metra na zastávce Vyšehrad. Fotograf využil paprsky zapadajícího slunce, které v podvečer na několik málo okamžiků proudí do vestibulu stanice.
„Z upřených pohledů pasažérů mnohdy až mrazilo, jako by si vozili jakési vlastní životní příběhy. Často jsem si pokládal otázku: O čem každý z nich v ten moment asi přemýšlí? Jak každého z nich tato těžká doba asi zasáhla?“ dodal k druhému souboru.
Více informací zde.